چگونه با دیجی کالا رقابت کنیم؟
آیا با وجود غول های تجارت الکترونیک ایران مثل دیجی کالا، میتوان یک فروشگاه اینترنتی موفق و قابل رقابت داشت؟ چگونه یک فروشگاه اینترنتی خوب و قابل رقابت داشته باشیم؟ اینها سوالاتی است که هر کس قبل از راه اندازی فروشگاه اینترنتی از خود می پرسد و بسیار از افراد را از راه اندازی فروشگاه اینترنتی منصرف می کند. درصورتیکه قصد راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود را دارید موارد زیر را رعایت کنید تا سهم و جایگاه خود را در بین فروشگاه های اینترنتی بدست آورید


1- به فکر دیجی ‌کالا دوم نباشید، روی یک محصول خاص تمرکز کنید
اولین نکته بسیار مهم که برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی باید به آن توجه کنید، این است که در شروع نباید به فکر ساختن و تاسیس یک دیجی‌کالا دیگر باشید. استفاده از قالب‌های آماده این  وب‌سایت و ساخت دسته‌بندی‌های مشابه تنها شکست شما را در زمان کوتاه‌تر تضمین می‌کند. اینکه می‌گویند با وجود دیجی‌کالا دیگر کسی از ما خرید نمی‌کند، درست وقتی اتفاق می‌افتد که شما بخواهید یک دیجی‌کالا دیگر را به کاربران معرفی کنید. وقتی شما در ابتدا مشابه دیجی‌کالا محصول ارائه دهید، هیچ دلیلی برای کاربر وجود ندارد که از شما خرید کند و تا وقتی دیجی‌کالا اصلی وجود دارد، هیچ‌کس از شما خرید نمی‌کند.
نکته بسیار مهم انتخاب تخصصی محصولات برای فروش است. روشن است که در حال حاضر دیجی کالا اقدام به فروش همه نوع محصول میکند و اگر شما نیز قصد راه اندازی چنین فروشگاهی داشته باشید نیاز به سرمایه چند ده میلیاردی خواهید داشت تا بتوانید با دیجی کالا وارد رقابت شوید! اما در صورتیکه با کالاها و محصولات بسیار خاص و تخصصی کار خود را شروع کنید قطعا موفق خواهید شد. فرض کنید شما قصد خرید یک دوربین عکاسی را دارید. در ابتدا در گوگل عبارت "خرید دوربین عکاسی" را جستجو میکنید. تصور کنید لینک اول گوگل سایت دیجی کالا و لینک دوم سایتی با عنوان "فروش تخصصی انواع دوربین عکاسی و لوازم جانبی" باشد. مطمئنا کاربران با دیدن عبارت تخصصی در عنوان سایت، به سایت دوم مراجعه خواهند کرد. پس از گذشت مدتی که مشتری خود را بدست آوردید و به عنوان مثال موفق به فروش روزانه 1 دوربین عکاسی شدید می توانید دسته بندی دیگر و البته حدالمقدور مرتبط را نیز به فروشگاه خود اضافه کنید. به عنوان مثال می توانید دوربین های فیلمبرداری را نیز اضافه کنید. این استراتژی زمانبر اما کم هزینه و قطعا موفق خواهد بود. مدیران دیجی کالا نیز به خوبی از این موضوع اطلاع داشتند و مطمئنا نمی توانستند مانع حضور دیگر فروشندگان در اینترنت شوند، بنابراین خیلی هوشمندانه تمام فروشندگان را به سمت خود کشیدند! استراتژی پنل فروشندگان دیجی کالا دقیقا همان چیزی است که مانع از راه اندازی فروشگاه اینترنتی دیگری توسط شما می شود. در این استراتژی دیجی کالا به شما اجازه می دهد از برند و امکانات این وب سایت استفاده کنید و محصولات خود را در این سایت به فروش برسانید. در عوض به ازای هر فروش درصدی از سود را از شما دریافت می کند. این استراتژی در نگاه اول منصفانه به نطر می رسد اما دیجی کالا با این کار هم سود خود را افزایش داده و هم مانع از شکل گیری یک رقیب احتمالی شده است. در واقع شما هر چه بیشتر در فروش اینترنتی محصولات خود موفق شوید و هر چه بیشتر تلاش کنید برند دیجی کالا را بهتر جا انداخته اید. فراموش نکنید خود دیجی کالا نیز در ابتدا فقط کالاهای دیجیتال می فروخت و به مرور زمان دسته بندی های دیگر را به این بازار اینترنتی اضافه کرد.
2- روی سئو و بهینه سازی سایت برای گوگل کار کنید
بعد از راه انداری فروشگاه اینترنتی کار شما تازه شروع شده است. اولین کار پس از راه اندازی، رقابت بر سر بدست آوردن جایگاه نخست در موتورهای جستجو است. بدهی است کسی که قصد خرید اینترنتی داشته باشد ابتدا کالای خود را در گوگل جستجو می کند. بحث سئو تا 30 درصد به برنامه نویسی و 70 درصد به تولید محتوا مرتبط است. پس شما باید هر روز یا حداقل هر هفته یک مطلب جدید را به سایت خود اضافه نمایید. منظور از مطلب، محصول جدید نیست بلکه مقالات مرتبط با محصولات شماست. به عنوان مثال می توانید مطالبی در خصوص نگهداری دوربین عکاسی و یا آموزش عکاسی و ..... را به صورت دوره ای در سایت خود منتشر نمائید. زمان متوسط برای بدست آوردن صفحه نخست گوگل حدودا 6 ماه است زیرا گوگل باید مطمئن شود شما در حال کار روی وب سایت خود هستید و سایت شما یک سایت معتبر است. بنابراین کمی صبور باشید و بعد از انجام کارهای صحیح و دریافت مشاوره های سئو منتظر نتیجه بمانید.
3- به صورت آهسته و پیوسته تبلیغات کنید
بعد از انجام 2 مرحله بالا و پس از آنکه مطمئن شدید سایت شما حرفی برای گفتن دارد تبلیغات خود را شروع کنید. برای شروع تبلیغات عجله نکنید. شما حتی می توانید از تبلیغات خود گوگل نیز استفاده نمائید. جالب است بدانید شرکت گوگل با صاحبان وب سایت ها وارد معامله می شود، بدین معنی که سایت فروشگاهی شما را در لیست اولین نتایج جستجو قرار داده و به ازای هر کلیکی که کاربر روی سایت شما می کند مبلغی از حساب گوگل شما کسر می گردد. این کار حتی باعث بهبود جایگاه وب سایت شما در موتورهای جستجو نیز می شود زیرا یکی از معیارهای گوگل تعداد بازدید کاربران از سایت شماست. در ابتدا روی تبلیغات کم هزینه تمرکز کنید. با دیگر وب سایت های پر بازدید وارد مذاکره شوید و از آنها بخواهید تبلیغ فروشگاه شما را در وب سایتشان قرار دهند. یکی از راه های درآمد وب سایت های پربازدید مثل وب سایت های خبری همین است.
همچنین در شبکه های اجتماعی فعالیت کنید اما فراموش نکنید شبکه های اجتماعی تنها برای بیشتر دیده شدن استفاده می شوند و به هیچ وجه جای فروشگاه های اینترنتی را نخواهند گرفت.
مقاله پیشنهادی: مقایسه وب سایت و شبکه های اجتماعی
4- تمرکز بر روی رضایت مشتری
فروشگاه های اینترنتی بزرگ به علت حجم بالای سفارشی که دارند بعضا کالا را دیر به مشتریان خود می رسانند. همچنین به علت همین حجم بالای مشتری توان پاسخگویی به همه ی مشتریان را نداشته و بسیاری از خرید از این فروشگاه ها ناراضی بوده اند. شما می توانید تا زمان بزرگ شدن فروشگاه خود از اینگونه ضعف ها استفاده کنید و حتی در تبلیغات به نقاط قوت خود در خصوص ارسال در موعد مقرر و خدمات پشتیبانی بی نظیر استفاده کنید.
5- زیبایی و امکانات
فراموش نکنید برای رقابت و حضور موفق در دنیای فروشگاه های اینترنتی، سایت فروشگاهی شما باید از نظر زیبایی و امکانات رضایت کاربران را جلب کند. امکاناتی مثل جستجوی پیشرفته، مقایسه محصولات، شیوه های ارسال، پیشنهادات شگفت انگیز و ..... جزء ملزومات هر فروشگاه اینترنتی است. همچنین فروشگاه اینترنتی شما باید از سرعت خوبی نیز برخورد باشد. وب سایت را برای کاربران طراحی کنید و همواره خود را به جای مشتری قرار دهید. بررسی کنید اگر مشتری به سایت شما مراجعه کرد آیا به راحتی کالای خود را پیدا خواهد کرد؟ آیا اطلاعات کامل و مفیدی از کالا و محصولات را بدست خواهد آورد؟ آیا می تواند کالا را به لیست علاقمندی های خود اضافه کنید تا بعدا که قصد خرید داشت نیاز به جستجوی مجدد نداشته باشد و محصول را از لیست علاقمندی های خود بخرد؟
6- نماد اعتماد
در واقع نماد اعتماد الکترونیکی مشخصه ای به منظور اعتماد سازی کاربران در هنگام مراجعه به سایتها و فروشگاه های اینترنتی می باشد. مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وظیفه اعطای نماد اعتماد الکترونیکی را بر عهده دارد .اعطاء این نماد بعد از دریافت کامل مشخصات و مدارک لازمه و تائید شرایط لازم، صورت می پذیرد .
دریافت نماد اعتماد الکترونیکی فرآیند ساده ای است و حدودا یک هفته زمان می برد. بنابراین نگران دریافت نماد اعتماد الکترونیکی نباشد.
7- قرارداد با پست و شرکت های لجستیک حمل کالا
بسیاری از افراد نگران ارسال کالاهای خریداری شده به مشتریانشان هستند. جالب است بدانید شرکت پست و شرکت های لجستیک قراردادهای بیسار خوبی با فروشگاه های اینترنتی منعقد می کنند و لازم نیست نگران این موضوع باشید.
مقاله پیشنهادی: فروشگاه اینترنتی

مقاله پیشنهادی: چگونه بر ترس خود در کسب و کار اینترنتی غلبه کنیم؟

نویسنده: مهدی یوسفی - طراح سایت

 

آخرین نمونه کارها
فروشگاه اینترنتی جام هنر

فروشگاه اینترنتی جام هنر

آگاهی ما از متدهای طراحی یک وبسایت فروشگاهی و همچنین آشنایی با تمامی جنبه ها و چالش های کسب و کار آنلاین....

نمونه کار
طراحی سایت بازاریابی شبکه ای

طراحی سایت بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای شیوه ای از بازاریابی است که در آن شرکت به اعضایش حق کمیسیون می‌دهد تا افراد جدید را وارد کنند...

نمونه کار
طراحی سایت روزنامه پاسارگاد

طراحی سایت روزنامه پاسارگاد

با بررسی وب سایت های روزنامه مطرح، سعی بر آن کرده ایم که سایتی در خور شان نشریه ی محترم پاسارگاد طراحی کنم.

نمونه کار